ارتباطات بین فرهنگی

Intercultural Communication

ارتباطات بین فرهنگی

Intercultural Communication

درباره بلاگ
ارتباطات بین فرهنگی

استاد سعیدرضا عاملی
درس ارتباطات بین فرهنگی
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
.
ارتباط میان مردمانی که ادراکات فرهنگی و نظام نمادهایشان به اندازه‌ای گوناگون است، که می‌تواند در جریان ارتباط، ایجاد اختلال نماید، ارتباطات میان‌فرهنگی نامیده می‌شود.

آخرین مطالب
۰۳ اسفند ۹۷ ، ۲۰:۰۸

بلاک چین

بلاک چین یک واحد دیجیتالی است که در یک مجموعه از واحد های داده ای به نام بلاک ذخیره شده است. این بلاک های داده ای با یکدیگر از طریق یک تابع رمزنگاری شده معتبر و امن متصل می شوند. این بلاک هایی که محکم به هم زنجیر شده اند یک بلاک چین (blockchain)  نامیده می شوند. دلیل اینکه این نوع ساختار داده برای کارهایی مثل رمزگذاری مناسب است. تمرکززدایی آن است به این معنا که داده های داخل این بلوک ها در یک محل ذخیره نمی شوند و توسط هر کسی قابل دستیابی و همچنین توسط هر بخشی قابل تغییر است.

اولین بار بلاک چین در سال 2009 میلادی در زیرساخت بخش مالی ارز رمزنگاری شده (cryptocurrency) مانند بیت کوین (bit coin)  استفاده شد. این یک دفترکل دیجیتال توزیع شده است که شامل همه رویداد ها از زمان ایجاد  آن می شود. هنگامی که رویدادها وارد می شوند، نمیتوان آنها را تغییر داد و یا حذفشان کرد. هر کاربر در بلاک چین دارای نسخه یکسانی از دفتر کل است و وقتی که رویداد جدیدی اتفاق می افتد، همه نسخه ها به طور خودکار به روز می شوند. هر ورودی به ورودی قبلی در تمام نسخه ها باز میگردد و این به معنی ایجاد یک زنجیره ای از اطلاعات است.( حاتمی، احمد 1397)

اتفاقی که در بلاک چین می افتد این است که تعدادی از اطلاعات بلوک شده دارایی ها با آدرس دارنده آن وجود دارد و به دلیل وجود رمزنگاری خاصی که دارد امکان ورود به این زنجیره وجود ندارد. لاک ها دارای علامتی به نام (هش) HASH هستند که مانند اثر انگشت برای شناسایی دارنده آن بلاک قابل استناد است و با توجه به (هش) میتوان  به صحت هر بلاک پی برد که آیا اصلا معتبر هست یا خیر. در بلاک چین ها افرادی به نام معدنکار (miner)  هستند که توان محاسبات و انرژِ برقی که مصرف میکنند به عنوان پشتوانه کارشان است و سرعتشان هم بر مبنای «هش بر ثانیه» سنجیده می شود.(سیدی، امیر، 1396)

یکی از مسائل مهم در خصوص هر نوع پولی، پشتوانه آن است. این موضوع و قوتش سبب می شود، بتوان اعتماد بیشتری به استفاده از آن داشت. سیتم های پولی موجود در بانک های مرکزی به طور معمول پول را بر اساس پشتوانه طلا انتشار می دهند و بانک های دیگر هم بر اساس عرضه اولیه ای که توسط بانک های مرکزی انجام می شود، شروع به سپرده گیری و وام دهی می کنند که در نتیجه فرایندهای بانکی پول ثانویه انجام می شود چنین نظامی بر اساس قانون و دولت شکل میگیرد و به همین دلیل کسی نمی تواند مشابه آن را به وجود آورد.

اما در مورد ارزهای دیجیتالی باید گفت که بر اساس قدرت محاسبات و هزینه انرژی برقی که معدنکاران( تولید کنندگان اطلاعات دیجیتالی این ارزها) در شبکه آورده اند پول منتشر می شود. یعنی درهر بلاکی، مبلغ و هزینه انجام به حساب کسی که بلاک را «ماین» یا ایجاد کرده است واریز می شود. ماینرها به صورت مشاع و در همه کشورها پخش هستند و توسط نرم افزارها در شبکه های موجود حضور دارند و به این معنی که پول تولید شده تعلق جغرافیایی و سیاسی به کشور یا دولت خاصی ندارد.(سیدی، امیر؛ 1396)

باتوجه به عملکرد اصلی تکنولوژی بلاک چین که ایجاد و حفظ یکپارچگی پایگاه های داده ای که در لحظه در حال تغییر و بروزرسانی هستند است و کاربردهایی که این تکنولوژی در حوزه های مالی و غیرمالی همچون پول دیجیتالی، قراردادهای هوشمند و ثبت و نگهداری سوابق و.... دارد میتوان از آن در بخش های مختلف صنعت به ویژه ایجاد زیرساخت های امنیتی مناسب، رمزنگاری، ارائه خدمال مالی مطمئن و توسعه محصول بهره برد. (مومن زاده ، مسعود1396)

آن طور که در سایت payment که ارائه دهنده راهکارهای پرداخت بین المللی است آمده است، از جمله ویژگی های  بلاک چین میتوان به این موارد اشاره کرد:

·       شما کنترل کامل روی دارایی خود دارید. هیچ شخص سومی برای نگهداری دارایی شما وجود ندارد و کسی نمی‌تواند دسترسی شما را محدود سازد.
·       هزینه انتقال دارایی از هر نقطه روی زمین خیلی کم است. این امر اجازه پرداخت‌های خرد را می‌دهد.
·       دارایی را می‌توانید در چند دقیقه جابه‌جا کنید و تراکنش به جای چند روز یا هفته، بعد از چند ساعت کاملا امن خواهد بود.
·       هر کسی در هر زمانی می‌تواند هر تراکنش ساخته شده روی بلاک چین را تایید کند و این باعث افزایش شفافیت می‌شود.
·       این امکان وجود دارد تا از فناوری بلاک چین برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده کرد که می‌توانند اطلاعات را مدیریت و دارایی‌ها را به صورت امن و سریع منتقل سازند.

با وجود این جذابیت ها چالش هایی بر سر راه این تکنولوژی وجود دارد از جمله:
·       تراکنش‌ها را می‌توان به صورت ناشناس ارسال و دریافت کرد. این موضوع از حریم شخصی دفاع می‌کند اما اجازه فعالیت‌های غیرقانونی را نیز درون شبکه می‌دهد.
·       هر چند صرافی‌های زیادی ظهور کرده‌اند و محبوبیت ارزهای دیجیتال در حال افزایش است. اما معامله کالا و خدمات با بیت کوین چندان آسان نیست.
·       بیت کوین هم مثل خیلی از ارزهای دیجیتال دیگر، از نوسان قیمت زیادی رنج می‌برد. بیت کوین‌های زیادی در بازار وجود ندارند و تقاضا نیز در بازار مرتب تغییر می‌کند. قیمت بیت کوین ثباتی ندارد و بر اثر رویدادهای  مختلف در صنعت ارز رمز پایه تغییر می‌کند.
به طور کلی، فناوری بلاک چین پتانسیل دگرگون کردن صنایع مختلفی مثل تبلیغات و توزیع انرژی را دارد و قدرت آن در ماهیت غیرمتمرکزش و توانایی آن در حذف نیاز به واسطه است.



حاتمی، احمد؛ (1397)؛ 4 فرصت جدید فناوری بلاک چین، مجله بازار و سرمایه، شماره 96،  صفحه 92 - 93
سیدی، امیر(1396)،  طعنه بیت کوین به پول های بین المللی، مجله بازار سرمایه، شماره 93، صفحه55-56
سیدی، امیر، (1396) سرمایه گذاری در بیت کوین، آری یا خیر؟ مجله بازار سرمایه، شماره 96،صفحه 85- 87
مومن زاده ، مسعود،(1396) فن آوری بیمه رمز موفقیت بیمه های ایرانی در بازار بین المللی، ماهنامه افق بیمه ، شماره 26، صفحه 26

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۰۳
وجیهه غلام‌حسین‌زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی